Mé pojetí VV

Ráda bych zde specifikovala jednotlivé složky mé koncepce a na závěr shrnula, do které odborné koncepce mé pojetí spadá.


Zadávání práce:

Před zahájením každé výtvarné práce si pro žáky připravím prezentaci. S ní obvykle žáky motivuji tak, že ukážu zajímavý obraz, detail nebo stavbu. Následně na to naváži s kunsthistorickou ukázkou – např. umělcem nebo uměleckým směrem. O všem s žáky vedu diskuse, využívám konstruktivistického způsobu výuky. Přijímám různé návrhy a nápady, pokud je jedno konkrétní řešení, řeknu ho až na konci.

Po ukázkách popíšu, co budeme dělat a nejčastěji to doprovodím také přímou ukázkou postupu.  V přibližně polovině případů napíšu na tabuli kritéria a upozorním na ně.


Pojetí námětu – impulzu:

Ráda bych pracovala v tématech, která by se propojovala několika hodinami. Zatím se mi to v hodinách dařilo. Témata by vycházela například z období roku nebo nápadů žáků.


Cíl práce:

Cíl své práce mám obvykle pečlivě naplánovaný. Je vázaný na očekávaný výstup RVP a plánuji si, jak poznám, že bylo cíle dosaženo. Obvykle byly mé výstupy zacílené na výsledný produkt a ne na postup práce.


Jakou roli mají žáci:

Vedu se žáky dialog a ptám se, co kolem sebe vidí. Ptám se na jejich názor a nechávám je pozorovat obrazy. Poté tvoří a na závěr se jich ptám, jak se jim dařilo.


Učivo:

Prozatím jsem dvě své zkušenosti s výukou vedla v rámci většího tematického projektu. Prvním z nich byl rozvoj kulturní kompetence, který jsem realizovala na společných praxích k VV. Druhý projekt je zde popsaný a byl realizován během souvislých pedagogických praxí. Učivo tedy vybírám jako širší tematický celek, snažím se, aby na sebe navazovalo více vyučovacích hodin.


Hodnocení:

Zatím jsem vždy využívala pouze sebehodnocení. Žáci popisovali své dílo a vyjadřovali se k nastaveným kritériím. Hodnocení práce je možné, protože je jasně stanovený výstup, kterého má být dosaženo.

V budoucnu bych si přála se žáky vytvářet portfolia prací a na jejich základě je hodnotit.


Shrnutí mé koncepce:

  • Jsem zacílená na produkt tvorby více než na proces
  • Podle dělení Karly Brücknerové – koncepce výtvarné výchovy jako škola.

Výtvarná výchova jako škola zdůrazňuje naukové stránky didaktického procesu. Nejde jenom o vlastní tvorbu, ale o získání citu, rozvoj tvořivosti, pracovních dovedností atp. Hodnocení podporuje proces učení, často na základě nějakých kritérií. V ideálním případě vede k vlastnímu vyjádření žáků. Učitel se snaží do žáků dostat také kunhistorický přehled, i když nejde nijak do hloubky. (Brücknerová, 2010)

* BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy: Termín, kontext, praxe a teorie. Online. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. 2010. Dostupné z: https://theses.cz/id/gqrsmr/.

Vize do budoucnosti

Budu kombinovat různé přístupy:

  • VV jako škola – zaměření na výstup a znalosti
  • VV jako hřiště – důraz na prožitek a radost z tvorby
  • VV jako ateliér – prostor pro reflexi a vlastní nápady

Ideální výuka = vyvážená kombinace všech koncepcí.


© 2025 Všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky