Literatura
Dějiny výtvarného umění - Marie Černá
Tato kniha popisuje dějiny výtvarného umění od pravěku až do současnosti. Zabývá se veškerým uměním - malbou, architekturou i sochařstvím a popisuje dílo známých autorů. Je ucelenou učebnicí, kterou jsem využívala zvláště při přípravě na maturitní zkoušku. ale i při přípravě ke státní zkoušce mi byla velmi cennou oporou.

Didaktika výtvarné výchovy - Leonora Kitzbergerová
Tato příručka mi velmi pomáhala při hledání odpovědí na didaktické otázky. Učebnice shrnuje téměř všechna témata, která jsem se učila ke státní zkoušce a tak byla vždy prvním materiálem, kam jsem se podívala a odkud jsem čerpala informace o různých didaktických pojmech.
Když se řekne vizuální gramotnost - Marie Fulková
Autorka zasazuje pojem vizuální gramotnosti do kontextu funkční gramotnosti. Vizuální gramotnost následně definuje jako komplexní schopnost, která zahrnuje estetické vnímání, kritické myšlení a sociální kompetence. Tato gramotnost zahrnuje rovněž porozumění řemeslům, designu, dějinám umění a kulturnímu dědictví.
Zdůrazňuje význam vizuální gramotnosti v současném světě a její roli ve vzdělávání. Upozorňuje, že vizuální gramotnost je nezbytnou součástí moderního vzdělávání a pomáhá lepší orientaci v dnešním vizuální světě.
Hodnocení pro učení - Starý, Chvál, Laufková
Jedná se o knihu, která se zabývá školním hodnocením a možnostmi, jak ho nejlépe realizovat. Obsahuje mnoho typů pro hodnocení v různých ročnících i typech výuky.
Já jsem se podrobněji zabývala kapitolami týkajícími se kriteriálního hodnocení (Laufková) a Hodnocením ve výuce výtvarné výchovy na základní škole (Svatošová, Gajdošíková).

Metodika II. - Metodika
realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu
-
Jakubcová, Fulková, Sehnalíková
Metodika obsahuje teoretické informace – zásady, jak tvořit galerijní edukaci s dětmi ze základních škol a dvě praktické ukázky, jak pracovat s výstavami.
Z metodiky jsem si udělala výpisky, které si můžete přečíst zde...
Proč se dívat na zvířata?- John Berger
Esej se zabývá tím, jak lidé v průběhu věků vnímali zvířata a přírodu a také tím, jak dnes vytváříme pro zvířata nepřirozené prostředí pro život.
Z eseje jsem si dělala výpisky, které si můžete přečíst zde...
Sochařství
Tato kniha poskytuje ucelený přehled vývoje sochařství. Vybírá některé autory, které popisuje podrobněji. Vše zasazuje do kulturního kontextu, aby se čtenář vyznal v celé široké oblasti učiva.

Umění vnímat umění - Michael Třeštík
Toto je kniha, která popisuje pohled na umění ne jen v historickém kontextu, ale také v kontextu vnímání. Zaujalo mě, jak je kniha čtivá a nabízí zajímavé pohledy a myšlenky.
Z knihy jsem si odnesla, že realismus v umění není vázaný jen na stejnojmenné historické období. Realistické je jakékoli dílo, které se snaží věrně zachytit skutečnost – ať už motivem, nebo precizností provedení. Naopak nerealistická jsou díla, která realitu záměrně přetvářejí, jako třeba Warholova Zelená Marilyn nebo Červené stromy.
Zaujala mě i myšlenka Nelsona Goodmana, že obraz neukazuje jen tvary a barvy, ale odkazuje k něčemu skutečnému. Například při pohledu na obraz svaté Barbory vnímáme v mysli skutečnou postavu, i kdyby byla zobrazená jen jako jednoduché symboly – náš mozek si ji zkrátka domyslí. (str. 43)
